Motorrijden is mijn passie


Ik beleef het motorrijden als een enorme vrijheid. Er zijn bijna geen beperkingen waar je komen kunt en dat terwijl je optimaal de omgeving beleeft waar je bent. Op de motor maak ik ook m'n hoofd leeg, er waait haast letterlijk een frisse wind door heen.

Soms vind ik het heerlijk om in m'n eentje op pad te gaan, al dan niet met een vooraf geplande route of bestemming. Maar met enige regelmaat organiseer ik trips waar anderen op kunnen 'inschrijven'. Dat kunnen dagtrips zijn of een meerdaagse reis naar een bestemming die wat verder weg ligt. Vooraf regel ik de overnachtingen en zet de routes uit, waarbij ik vaak enkele uitstapjes naar bijzondere plekken plekken maak.

Op de pagina routes vind je een aantal mooie motorroutes. Deze routes zijn te downloaden zodat je ze zelf ook kunt rijden.

Weer veilig thuis heb je altijd napret. Je deelt ervaringen onder elkaar of met het thuisfront, bij voorkeur met een aantal mooie foto's.  


Mijn motoren

Mijn huidige motor, een Yamaha XT1200Z Worldcrosser. Elke km is genieten.


In exact 10 maanden heb ik op deze Yamaha XT1200Z Super Ténéré 'first edition' 14.715 km gereden.


Van juli 2012 t/m mei 2016 was dit mijn motor. Een Honda XL1000VA Varadero. Misschien niet (meer) het allermooiste model motor die er is, maar wel een uiterst comfortabele reisgenoot die me bijna 60.000 km nooit in de steek gelaten heeft.

En ja, als je veel km's maakt gaat het ook wel eens mis. Een onschuldig landweggetje veranderde in een enorme modderpoel waarin ik gestrekt onderuit ging.

Na een flinke wasbeurt kon ik zonder schaamte m'n rit afmaken.

De valbeugel had uitstekend werk gedaan, waardoor de schade gelukkig zeer beperkt bleef. Alleen de spiegel was kapot.


Ondanks dat ik bij de proefrit direct op deze motor verliefd was, heb ik deze Kawasaki Vulcan VN 900 maar één jaar gehad. Na iedere rit poetsen, want het chroom moet blijven glimmen, ging me een beetje tegenstaan.

In 2012 ben ik in m'n eentje in 2 dagen naar Alpe d'Huez gereden, waarbij het de 1e dag aan één stuk door regende. Het glimmen was er toen wel vanaf.

Zo'n motor bleek niet geschikt voor dergelijk lange ritten (ruim 1.200 km). Technisch allemaal geen  probleem, maar voor mezelf is het bijna niet vol te houden.


Van 2002 t/m 2011 had ik deze Yamaha XV 750 Virago. De eerste jaren zijn er aardig wat km's mee gemaakt. Mijn 1e motorreis was in 2003. Met een groepje vrienden vanuit Doetinchem naar Dieppe (B) en vervolgens langs de kust tot aan Sant-Maloù (F), en via Parijs weer terug. Mijn zoon, toen 12 jr., zat achterop.

De Virago was een prima motor, maar eigenlijk veel te klein voor mij (of ik te groot voor de motor). Mede daarom ging ik steeds minder rijden. De laatste jaren tankte ik hooguit nog 3x per jaar.


Ik weet niet exact hoe lang ik de Honda V45 Magna als deze heb gehad. Wat ik wel weet is dat het ding zoveel herrie maakte, dat de motorrijders die voor me reden mij goed konden horen. Een beetje genant was het wel als ik daar wat later op de avond mee thuis kwam.


Voor de Honda Magna had ik alleen maar 'schuurmotoren'. Dat waren klusobjecten die niet of nauwelijks konden rijden en, op 1 keer (de laatste) na, de schuur ook nooit serieus uitkwamen.